سفارش تبلیغ
صبا ویژن

الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین به
ولایت مولا امیر المومنین  و اولاده
المعصومین
علیه السلام الحمدلله الذی اکرمنا به هذا لیوم
وجعلنا من الموقنین به عهده الینا و میثاقه الذی
واثقنا به من ولیة ولاة امره والقوام بقسطه
ولا جعلنا من الجاحدین و المکذبین به یوم الدین

               

عید غدیر خم ، عیدالاکبر ، عید امامت و ولایت بر
شیفتگان و عاشقان اهلبیت علیهم السلام مبارک باد

               

               

 الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ  
 نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمُ الإِسْلاَمَ دِینًا
 

 الحمدلله الذی جعل کمال دینه و تمام نعمة  
 به ولایت مولا امیر المومنین علیه السلام
 

               

بسم رب  الجمیل و الجلیل

سلام ،قبل ار هرچیز از همه شما دوستان گرامی  که با حضورتون و پیامهاتون مثل همیشه لطف داشتید تشکر می کنم و عذرخواهی می کنم از اینکه هنوز به خیلی از شما  خوبان سر نزدم و جوابگوی لطف شما نبودم. انشاء الله در اولین فرصت به وبلاگ تک تک شما میام وکوتاهی های این مدت را به لطف و یاری خدا جبران می کنم . واما  یکی از دوستان بزرگواردر صفحه نظرات از من خواسته بود که در مورد خوش بینی بنویسم . لذا تصمیم گرفتم طی دو قسمت به مقوله خوش بینی بپردازم . امیدوارم این مطالب  نه تنها برای ایشون که برای همه مون  قابل استفاده باشه و تاثیر مثبتی درعمق بخشین به این صفت انسانی که مایه آرامش روح و روان ماست داشته باشه . البته همه ما با مثل ها و حـکایـات زیـادی در مـورد خـوش بـیـنی بـرخـورد کرده ایم، امـا ممکـن است قـدرت حقـیقی دیــدن جـهـان از طریق عینک خوش بینـی را درک نـکرده بـاشـیـم.قدرتی که می توانـد بر همه چیز بسیار اثـر گـذار بـاشـد از زندگی روزمره و انتخاب دوست و همسر گرفته تا گزینه های شغلی و موفقیتهای دراز مدت.

خوش بینی چه تاثیر در رفتار ما دارد ؟

اگر شما خوش بین‌ باشید هیچ‌ گاه‌ تسلیم‌ نخواهید شد و از شکست‌، موفقیت‌ و از زمین‌ خوردن‌، بلندشدن‌ را به‌ نمایش‌ خواهید گذاشت‌. افراد خوش بین‌ خیلی‌ بیشتر از افراد بدبین‌ به‌ موفقیت‌ نایل‌می‌شوند،زیراازشکست‌ها و اشتباهات‌ خود درس‌ گرفته‌ و تا آنجا که‌ بتوانند از تسلیم‌ شدن‌ دوری ‌می‌کنند. افراد خوش بین‌ علیرغم‌شکست‌ها و ناکامیها همواره‌ دارای‌ انگیزه‌ هستند اما افراد بدبین‌اغلب‌ تسلیم‌ شده‌ و تنها به‌ برآورد شدن‌ انتظارات‌ کوچک‌ خود قانع‌ هستند.خوش بینی یا تفکر مثبت‌ ازافسردگی ‌، عصبانیت‌ و اضطراب‌ جلوگیری‌ کرده‌ و در بهبود اوضاع‌ زندگی‌ نقش‌ چشمگیری‌ دارد . لازم به ذکر است رسانه ها در این میان  نقش اساسی دارند ، نمی توان به موضوع خوش بینی و اعتماد به یکدیگر پرداخت و از کنار نقش غیرقابل انکار رسانه ها در ترویج این صفت اسلامی به سادگی گذشت. به عبارت دیگر، نباید دنیای معرفت و جوانمردی، صداقت و ایثار را فدای تعدادی از افراد بزه کار اجتماعی کرد و آن گونه نوشت که گویی در جامعه گذشت و مهربانی ، کمک و همکاری و دیگر صفات پسندیده یک جامعه با نشاط و پویا کمرنگ شده است.هنوز هم باید از اعتماد متقابل افراد به یکدیگر نوشت. آن گونه که همسایه ای کلید خانه خود را به همسایه دیگر می سپارد تا در غیاب او حافظ اموال آنها باشد. این روحیه بزرگ منشی و جوانمردِ را نمی توان کمرنگ شده تصور کرد.

نقش خوش بینی در سلامت جسم و روح

تحقیقات علمی نشان داده که اشـخاص خوش  بین در برابر بیماریهای عفونی و مسری مقاومتر بوده و بهتر می تواننـد امراض مزمن را از خود دفع کنند.امـروزه بـطرز گـسترده ای عقیده بر این است که خوش بینی قابلیـت سیـستم دفـاعـی بدن را برای مبارزه با  بیماری ها افزایش می دهد. این ممکن است به آن دلیل باشد که افراد خوشبین دارای پایین ترین سطح استرس در یک اجتماع می بـاشند. و هــمگی ما میدانیم که استرس کمتر به معنای داشتن بدنی سالمتر است.اصولا اگر شما خوش  بین باشید سیستم عصبی شما در این راستا گام بر می دارد تا در مقابل هر محرکی به گونه ای عمل کند که این خوش بینی ثابت گردد. مثلا در شرایط نا امید کننده و سخت مثل مواجه شدن با یک خطر جدی سیستم عصبی شما با توجه به اجرای دستورات تحت تاثیر باور خوش بینی ، هم تعادل حیاتی بدن ( ضربان قلب / فشار خون / ... ) و هم تعادل روانِ ( قدرت تفکر / تمرکز / ... )  شما را حفظ می کند که در مجموع می گوئیم فرد خونسردی اش را حفظ کرده است. در مورد باورهای دیگر  هم مثلا ترس از ضربه خوردن به اعضای بدن   ما باعث می شود که سیستم عصبی سریعا پیامِ را به عضو مورد نظر (مثلا سر انسان ) بفرستد تا با حرکتی مناسب از خطر مصون بماند. جالب است که این ترس در دوران کودکی یاد گرفته شده و در ناخودآگاه ما به صورت یک باور پایدار باقی می ماند و سیستم عصبی ما هم برای اثبات این باور دستورات خود را اجرا می نماید. می بینید کار سیستم عصبی کاملا عادلانه است. منتها بیچاره فقط نمیتواند باورهای مفید و غیر مفید را از هم تشخیص دهد ( قدرت فیلترینگ ندارد ) و هر چه اربابش ( یعنی ما از طریق ذهن و حواسمان) به ذهن ناخودآگاه وارد کرده باشیم  آنرا بی چون و چرا اجرا می کند.نکته جالب این است که اگر فردی باوری منفی درناخودآگاه داشته باشد(مثلا هوش خوبی ندارم) دراین موردتلاش و نصیحت دیگران کاملا بی فایده است . زیرا چگونه میخواهید به آدمی کمک کنید که خودش به توانایی خودش  ایمان ندارد؟ در این مورد می بینیم که انواع کلاسها / مشاوران / کتابها / نصیحتها در مورد افراد بی فایده واقع می شود چون هنوز باورهای منفی در ناخودآگاه افراد باقی مانده است و به قول خودمون از این گوش می گیریم از اون گوش بیرون می کنیم یعنی پردازش فکری نمی کنیم.شاید یک دلیل این باشد که  باورهای منفی چون در اختیار ناخودآگاه قرار گرفته اند پنهان می باشند و به سختی در دسترس انسان قرار می گیرند و مورد غفلت واقع می شوند و فرد از وجود این باورها ناآگاه اسـت .

انسانها در طول تاریخ همواره با باورهای نادرست خود را محدود کرده اند و فرزانگان ( فیلسوفان – پیامبران _ روشنفکران ) همواره تلاش کرده اند تا انسانها را از این نا آگاهی نجات دهند و آنها را با نیروی عظیم درونشان که می تواند منشاء پشرفت بشریت شود آشنا کنند . مشکل اساسی این است که ما از حد آرزو کردن فراتر نمی رویم  و اکثرا در برداشتن اولین گام  دچار تردید هستیم بی آن که بدانیم چه افسونی در همین گام نخست نهفته است . مساله اینجاست که بیشتر مردم از برداشتن اولین گام پروا دارند و این بزرگترین خطای آنهاست .باید باور کنیم که هیچ اتفاق خوشایند و هیچ پیشرفتی درسکون و سکوت  حاصل نمیشود.
واما اینکه چطورمی توان به این سطح خوش باوری دست یافت مقوله ای  است که انشاء الله در پست بعدی به آن اشاره خواهد شد

پیشاپیش عید سعید قربان را به همه شما دوستان، خواهران و برادران گرامی و همراهان همیشگی همسفر مهتاب شادباش عرض می کنم . عیدتان مبارک ،دلتان شاد و ایام به کام.


[ جمعه 85/10/8 ] [ 4:56 عصر ] [ نرگس الهی ] [ نظر ]
دوستان










بازدیدهای وب
امروز: 43
دیروز: 89
تاکنون: 461658
تعداد یادداشت ها: 131
موسیقی وب